Bij een kwaliteitsnetwerk ondersteund door het EFP is de professional in the lead. Bij de start van een nieuw kwaliteitsnetwerk buigt de adviesraad zich over de eventuele invulling van de methodiek specifiek voor de sector en over de standaarden. De adviesraad bestaat uit een multidisciplinaire afspiegeling van de deelnemende instellingen, waaronder professionals en cliënten. Elke cyclus worden de standaarden door de adviesraad geëvalueerd. Deze worden vastgesteld door de stuurgroep.
Ieder kwaliteitsnetwerk heeft zijn eigen stuurgroep, bestaande uit bestuurders van de betreffende sector. Deze stuurgroep besluit over de planning en de wijze waarop een cyclus wordt vormgegeven. Daarnaast is er een overkoepelende stuurgroep, bestaande uit een afvaardiging van elk kwaliteitsnetwerk, die de methodiek bewaakt.
In deze methodiek is geen plaats voor inmenging van buitenaf; de betrokken sector moet vrij zijn om het kwaliteitsnetwerk, en met name de standaarden, zelf te bepalen. Het kwaliteitsnetwerk levert dan ook geen benchmark op en dient ook niet om zorginkopers te informeren: het doel is om door onderlinge uitwisseling kwaliteitsverbetering in de sector te realiseren.
Het kwaliteitsnetwerk gaat door alle lagen heen: cliënten, afdelingsmedewerkers, medewerkers dagbesteding, behandelaars, managers en directies zijn allen actief betrokken.